En la segona sessió del Living Lab del Camp de Tarragona, el 10 d’abril de 2024, es van presentar 5 accions demostratives, que s’han desenvolupat a partir d’agost de 2024.
Descripció i estat de les accions a gener de 2025
1.- Assessorament per la Implementació de bones pràctiques a les empreses agràries per l’adaptació al canvi climàtic en cultius estratègics del Priorat
Objectiu:
Desenvolupar al Priorat una agricultura més sostenible i adaptada al canvi climàtic.
Descripció de l’acció:
Aplicar a peu de finca les mesures que proposa el manual Bones pràctiques agràries per mitigar el canvi climàtic en cultius estratègics del Priorat (https://ja.cat/guiapriorat) en el territori del Priorat.
Actuacions realitzades:
En la primera reunió amb les cooperatives del Priorat, el 17 d’octubre de 2024, ens trobem que les necessitats plantejades en fases prèvies, i que van originar aquesta acció, s’estaven cobrint amb assessoraments privat. En conseqüència es revisa el rumb de l’oferta de Vitec per adaptar-se millor a les necessitats del sector.
En aquests darrers anys, degut a la sequera i l’augment de les temperatures, ha empitjorat l’estat nutricional dels sòls. Veure en quina mesura la vinya i l’olivera són capaces d’extreure els nutrients del sòl en aquestes condicions és estratègic, pel que es decideix oferir anàlisis nutricionals del sòl amb recomanacions agronòmiques cas per cas. Es tracta d’anàlisis i assessoraments amb un cost econòmic important, poc a l’abast de petits agricultors.
Amb el disseny tancat de l’acció s’acoten els assessoraments a 80 parcel·les. En una primera fase s’oferirà als socis de les cooperatives del Priorat. En una segona fase, si hi ha disponibilitat d’assessoraments per realitzar, s’obrirà a altres petits productors no associats a les cooperatives.
Aquesta acció és un exemple de la flexibilitat necessària per al projecte LIFE eCOadapt50. És un projecte viu, i per tant ens podem trobar que calgui redreçar el camí d’una acció, i ho hem de poder fer amb agilitat.
Nou assessorament en fertilització del sòl, ofert a les finques membres de cooperatives agrícoles del Priorat
2.- Ratapatxets
Objectiu:
Entendre millor l’ecologia de les poblacions de ratpenats al territori Leader del Camp, identificar possibles amenaces i dissenyar estratègies de conservació adaptades a les necessitats específiques de les espècies.
L’us de ratpenats com agents de control de plagues i altres beneficis ecològics en els sectors forestals i agrícola és una solució basada en la natura (NbS) demostrada. Per tal que funcioni, és clau extendre la població de ratpenats.
Descripció de l’acció:
Realitzar estudis de prospecció i seguiment de ratpenats i els seus refugis a l’àrea de Tarragona, amb la participació d’altres entitats científiques i voluntariat.
L’acció inclou identificar les espècies de ratpenats presents en una regió específica i realitzar un inventari de refugis segons la seva ocupació hivernal. També preveu millorar l’eficiència de les caixes niu existents, que en molts casos no estan preparades per la nova situació climàtica.
Actuacions realitzades:
- Definició i cartografia de les caixes objectiu del projecte. La redacció dels informes específics per cada finca ha augmentat la implicació dels propietaris.
- Tramitació dels permisos d’accés amb tots els propietaris o gestors dels espais seleccionats.
- Realització de 2 sessions de formació i seguiment amb col·laboració amb el Museu de Ciències Naturals de Granollers.
- Formació interna per al personal tècnic i voluntariat de GEPEC
- Col·laboració amb universitats (Lleida i Porto).
Distribució de les caixes niu en estudi
Actuacions futures:
- Continuar les sessions de formació i seguiment, una per estació, ampliant-ne els estudis que es fan (sòl, proximitat a medis aquàtics, variables climàtiques, tipus de caixes…).
- Realitzar estudis estadístics amb les dades recopilades.
- Redacció d’un document de recomanacions per la conservació dels ratpenats i mesures de conservació.
- Redacció dels informes dirigits a propietaris i gestors dels espais concrets.
Voluntaris i tècnics de GEPEC revisant les caixes niu
3.- Guaret ambiental
Objectiu:
El guaret és una tècnica ancestral de l’agricultura que parcialment s’havia deixat d’utilitzar, tenint-ne la percepció de ser poc productiu.
Re-incorporar-lo com a part de les polítiques agràries pot aportar:
- Valor ecològic
- Sostenibilitat
- Recuperació de l’equilibri natural
- Equilibrar la productivitat amb la conservació
Descripció de l’acció:
Ampliar zones de guaret a la plana de secà de l’Alt Camp i fer-ne seguiment, per promoure i assessorar l’ús d’aquesta tècnica.
Actuacions realitzades:
- Selecció de les primeres finques i establiment d’acords amb propietats o gestors
- Establiment de l’enxarxament necessari per realitzar l’acció
- Cerca de finançaments paral·lels
Actuacions futures:
- Passar a la pràctica en els guarets seleccionats
- Establir fonts de finançament del tipus crèdits climàtics
- Redactar els estudis lligats a l’acció, personalitzats per cada finca
- Editar tríptics informatius sobre aquesta tècnica
- Realitzar un documental sobre els ocells d’aquestes zones i la seva importància en la millora de l’agricultura
Punts seleccionats per treballar el guaret ambiental
F1 – Parada del Pla de Santa Maria. Molt important per al sisó (Tetrax tetrax) i el torlit (Burhinus oedicnemus), entre d’altres espècies. Els propietaris tenen moltes hectàrees properes a aquesta parada que poden ser d’alt interès i aptes per les activitats del projecte.
F2 – Parada Valls. Molt important per la terrerola (Brachydactyla). És terreny industrial i aquí hi va un parc solar. Pot ser que a causa de la presència de persones que van a passejar-hi el gos, la terrerola es desplaci a la parada est.
F3 – Parada Vehí del Mas Roig (Pla de Santa Maria). Aquesta zona és apta fins a Palau de Reig per l’alosa vulgar (Alauda arvensis), alosa becuda (Chersophilus duponti), el gaig blau (Coracias garrulus), el sisó (Tetrax tetrax), la guatlla (Coturnix coturnix), i la perdiu (Alectoris rufa), entre d’altres espècies.
4.- Creació i dinamització de la marca del cigronet de Senan
Objectiu:
El cigró de Senan és un conreu tradicional del poble ben reconegut. En els darrers anys s’ha generat al voltant de tot el cicle del conreu una dinàmica comunal important a nivell social, i que està a punt per convertir-se també en una sortida econòmica.
Protegir la marca de “Cigronet de Senan” abans de continuar en el seu desenvolupament, amb vistes a augmentar-ne la producció i comercialitzar-la, s’ha fet essencial.
Descripció de l’acció:
Crear la identitat de marca del cigronet de Senan i compartir-la durant la III Jornades del Cigronet de Senan amb els habitants del poble per tal que se la facin seva.
Actuacions realitzades:
Es va treballar la identitat de marca conjuntament amb l’Ajuntament de Senan. Durant aquest procés, es van treballar conceptes tals com els valors lligats al conreu, la importància de conservar les llavors autòctones, la vida comunal, la memòria com a eina de progrés, etc.
A l’inici de les III Jornades del Cigronet de Senan, el 9 i 10 de novembre de 2024, es va posar en comú com havia anat la collita aquest any, molt tocada per la sequera, tant des del punt de vista del pagès com del seguiment tècnic que en fa la Fundació Miquel Agustí.
A continuació, el creador de la identitat, Enric Mercadé Pàmies, va presentar-la, explicant també de manera molt didàctica per què era important crear identitats de marca i com havia sigut la seva creació. La complicitat entre Senan, la ciència i la creació van destacar com a eines que beneficien la comunitat rural.
La innovació en aquesta acció té la base en el consens de la comunitat a l’hora de recolzar el creixement en la producció d’aquesta varietat de cigró, que ha estat sempre una font de proteïna bàsica en una zona on la sequera és ancestral, si bé com va molt bé relatar el pagès encarregat del conreu al poble, Josep Mª Martí, en els darrers anys la temperatura és molt més alta i l’aigua més escassa.
5.- Mesures i adaptacions al canvi climàtic a través dels ODS al sector turístic del Leader del Camp
Objectiu:
Arribar als diferents sectors del turisme dins el territori Leader del Camp per poder treballar en el futur conjuntament amb l’empresariat l’adaptació al canvi climàtic.
Descripció de l’acció:
Mapejar l’estat del turisme a la zona del Leader del Camp en termes de sostenibilitat.
Actuacions realitzades:
S’ha fet una primera batuda als 895 establiments localitzats en el territori del Leader del Camp, mitjançant una enquesta. S’està ara procedint a fer una segona ronda, més personalitzada, per poder disposar així de la informació més actualitzada i analitzar-ne els resultats.
Manca encara preparar el manual d’eines d’adaptació climàtica per per a cada tipologia d’establiment.